fredag 10 juni 2011

Man tager ett örngott ...


Vad? :::
En liten vän fyllde sex år härom veckan. I all hast sydde jag en kjol som jag hoppas faller damen i smaken.

Tyg :::
Yttertyget är ett örngott från Finlayson. Detta ljuvliga duvtyg finns i flera färgställningar. I min tyghylla finns förutom detta rosaröda även en blå variant. Det ljusblå innertyget kommer från ett påslakan. Zigzagband (eller gansband, som min mamma lärt mig att det heter) som en uddkant nedtill, och resår i midjan.


Mönster :::

Eget. Kjolen är i omlottmodell, men med resår i midjan. Jag utgick från ett örngott som jag klippte bort sömmarna på. Tanken var först att göra en vanlig enkel kjol med resår i midjan. Men när jag insåg att örngottet smart nog var gjort av ett enda tygstycke, från stadkant till stadkant, och hade en fin bård i varje sida valde jag istället denna modell. Efter lite funderingar bestämde jag mig också för att fodra kjolen.

Bra :::
Dessa duvor är ett av mina favorittyger. Jag gillar den lekfulla 70-talskänslan, och färgerna är så fina. Jag tycker att kjolen blev riktigt fin. Särskilt med tanke på att den gick rekordsnabbt att sy, och inte blev helt knasig trots att jag började klippa till den vid midnatt kvällen före kalaset.


Dåligt :::

Om jag hade tänkt färdigt så skulle jag ha gjort kjolen helt vändbar. Nu är den förvisso vändbar, men avigsidan på yttertygets stadkant sticker fram. Inte helt snyggt. Jag borde såklart ha fodrat kanten med ett fint band...


6 kommentarer:

Anonym sa...

Riktigt snygg

Katarina sa...

Den var jättefin!

rino sa...

kul att du satt kanten längs kanten sas! Och tyget är ju bara så snyggt

Singh sa...

Oj, oj, oj vilken finemang kjol! Tygerna så snygga och modellen super. Mycket inspirerande!

Anonym sa...

Du har förresten en award att hämta inne hos oss.

Made by Ina sa...

Superfint och charmigt ;)